FEDERAL PUBLIC SERVICE COMMISSION
COMPETITIVE EXAMINATION-2013
FOR RECRUITMENT TO POSTS IN BS-17
UNDER THE FEDERAL GOVERNMENT
PUSHTO
TIME ALLOWED THREE HOURS
PART-I(MCQS) MAXIMUM 30 MINUTES
PART-I (MCQS) MAXIMUM MARKS = 20
PART-II MAXIMUM MARKS = 80
NOTE (i) Part-II is to be attempted on the separate Answer Book.
(ii) Attempt ONLY FOUR questions from PART-II. Answer must be written in the respective language except where specified in the Question paper. All questions carry equal marks.
(iii) All the parts (if any) of each Question must be attempted at one place instead of at different places.
(iv) Candidate must write Q. No. in the Answer Book in accordance with Q. No. in the Q.Paper.
(v) No Page/Space be left blank between the answers. All the blank pages of the Answer Book must be crossed.
(vi) Extra attempt of any question or any part of the attempted question will not be considered.
PART-II
Folk Lore, the traditional beliefs, legends, and customs of a people viewed broadly, folk Lore embraces folk Culture as a whole. Its arts, songs, ballads, carols, dances, drama, tales, music, mores, and myths is so for as these Cultural expression have content and form based upon traditional beliefs and customs of a superstitious, legendary or mythical nature. One may say that Folk lore is chiefly the unreflective or uncritical culture of peasant and nomad groups or of peoples whose beliefs and customs are largely influence by primitive concepts. The term Folk lore was first use in 1846 to denote folk traditions, festivals, songs and supersititions. The general synthetic term folk lore is valuable as means of identifying the inter relations among untutored folk ideas through the world.
(1) Go up in the air (2) Rock the boad (3) Ill gotten ill spent (4) Up in the air (5) Weal and woe (6) Snake in the grass.
د هرقام, اؤقبيلې, خېل, علاقي خپل خپل روايونه رسمونه رواجونه تعصبات اؤ توهمات وي او په دې روايتونو, رواجونو رسمونو اؤ توهماتو خلق دومره پوخ يقين لري چې د دې نۀ منل او دې نه بغاوت کول ورته لوئې عار اؤ د شرم خبره ښکاري. له د نړۍ د نورو قامونو په شان پښتانۀ هم د توهم پرستۍ ښکار شقي دي اؤ کله کله خو دې توهم پرستۍ داسې شدت اختيار کړی دی اؤ پښتانه يې داسې حد ته رسولي دي چې په داسې وئيلو يې مجبور کړي دي چې:
پيره منګول مې په سر نيسه
د منګرو ښامارو سيل مې په سر ځينه.
(b) د پښتو د لاندينو متلونو نه د دريو متلونو په انګرېزۍ کښې ترجمه اوکړئ. (each 02) (06)
1. شاخېل ته خپل زوئې خان خېل دی
2. نېک عمل د لارې مل
3. خرد خيد په خوراک څه پوهېږي
4. خپله لاسه ګله لاسه
5. دموړبيټني هومره اوخوره
6. چې څنګه خرګی هغسې بارګی
سوال نمبر 4 د خوشحال خان خټک په رزميه شاعري په زړۀ پورې بحث اوکړئ. (20)
سوال نمبر 5 د رحمان بابا شاعري د قرآن اؤ حديث تفسير دی. ستاسو څۀ خيال دی؟. (20)
سوال نمبر 6 د امير حمزه شنواري شاعري د پښتونولي نمائندګي کوي. بحث پرې اوکړئ. (20)
سوال نمبر 7 د پښتو ډرامې ارتقائي سفر تنقيدي جاج واخلئ. (20)
سوال نمبر 8 ټپه د پښتني کلتور د ټول اړخونو عکاسي کوي. ځينې اهمو اړخونو باندې سره د مثالونو خپل خيال څرګند کړئ (20)